رده ابراهیم
مراد سنگی میباشد که می گویند حضرت ابراهیم هنگام مرمت تشریفات مشهد کعبه، ذیل پای خویش گذارده تا دستش به نصیب بالای دیوار رسد. به نقلی، این سنگ قبل از اسلام داخل کعبه بود؛ اما زمانی آیه «وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْطرزِیمَ مُصَلًّی» نازل شد، به فرمان رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن را از کعبه خارج آورده در پیرامون کعبه نهادند
حجر اسماعیل
حِجْرِ اسماعیل؛ فضای در میان کعبه و دیواری نیمدایره را گویند که از یال شمالی کعبه (رکن عراقی) تا یال غربی آن (رکن شامی) امتداد دارااست. اسم دیگر آن حطیم میباشد و بعضا نیز آن را حظیره خواندهاند. بعداز آنکه حضرت ابراهیم (علیه السلام) و هاجر و فرزند شیرخوارشان اسماعیل به وادی مکه رسیدند، با موعظه جبرئیل در موضع کنونی حجر ساکن شدند. بعد هاجر و اسماعیل، همراه با گوسفندانشان، در همین جای و در سایبانی که با چوب درخت ساختند، سکونت گزیدند. هاجر و اسماعیل هر دو بعداز وفات در همین جای دفن شدند. حجر اسماعیل از فرصت قبل از اسلام مورد احترام و تقدیس بود. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نیز، بعداز بعثت، در حجر اسماعیل میگردهمایی و خلال عبادت و قرائت قرآن، به سؤالات عموم جواب میبخشید. به حیث دارای شهرت فقهای امامی، به استناد روایات دارای اعتبار، حجر اسماعیل جزء کعبه وجود ندارد.
حطیم
حد فاصل بین رکن حجرالاسود و درِ کعبه را حطیم گویند و در احادیث آمده که شایسته ترین جای در مسجدالحرام میباشد. برهان اسمگذاری آن به حطیم این میباشد که عموم در آن توده می شوند و به یکدیگر فشار میآورند.
زمزم
چاه آبیرنگ در قسمت شرقی مسجدالحرام میباشد که آن را بئر زمزم، چاه اسماعیل، حفیرة عبدالمطلب، شفاء سُقم، عافیه، مَیمونه، طُعم، بَرکة و بَرّة می خوانند. چاه در اطراف منزلت ابراهیم و نزدیک به هجده متری کعبه و در زیرزمین جای دارد.
رده ابراهیم
مراد سنگی میباشد که می گویند حضرت ابراهیم هنگام مرمت تشریفات مشهد کعبه، ذیل پای خویش گذارده تا دستش به نصیب بالای دیوار رسد. به نقلی، این سنگ قبل از اسلام داخل کعبه بود؛ اما زمانی آیه «وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْطرزِیمَ مُصَلًّی» نازل شد، به فرمان رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن را از کعبه خارج آورده در پیرامون کعبه نهادند
حجر اسماعیل
حِجْرِ اسماعیل؛ فضای در میان کعبه و دیواری نیمدایره را گویند که از یال شمالی کعبه (رکن عراقی) تا یال غربی آن (رکن شامی) امتداد دارااست. اسم دیگر آن حطیم میباشد و بعضا نیز آن را حظیره خواندهاند. بعداز آنکه حضرت ابراهیم (علیه السلام) و هاجر و فرزند شیرخوارشان اسماعیل به وادی مکه رسیدند، با موعظه جبرئیل در موضع کنونی حجر ساکن شدند. بعد هاجر و اسماعیل، همراه با گوسفندانشان، در همین جای و در سایبانی که با چوب درخت ساختند، سکونت گزیدند. هاجر و اسماعیل هر دو بعداز وفات در همین جای دفن شدند. حجر اسماعیل از فرصت قبل از اسلام مورد احترام و تقدیس بود. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نیز، بعداز بعثت، در حجر اسماعیل میگردهمایی و خلال عبادت و قرائت قرآن، به سؤالات عموم جواب میبخشید. به حیث دارای شهرت فقهای امامی، به استناد روایات دارای اعتبار، حجر اسماعیل جزء کعبه وجود ندارد.
حطیم
حد فاصل بین رکن حجرالاسود و درِ کعبه را حطیم گویند و در احادیث آمده که شایسته ترین جای در مسجدالحرام میباشد. برهان اسمگذاری آن به حطیم این میباشد که عموم در آن توده می شوند و به یکدیگر فشار میآورند.
زمزم
چاه آبیرنگ در قسمت شرقی مسجدالحرام میباشد که آن را بئر زمزم، چاه اسماعیل، حفیرة عبدالمطلب، شفاء سُقم، عافیه، مَیمونه، طُعم، بَرکة و بَرّة می خوانند. چاه در اطراف منزلت ابراهیم و نزدیک به هجده متری کعبه و در زیرزمین جای دارد.